Neseniai internetus bei facebook’us apskriejo žinia – Vilniaus miesto savivaldybė lengvu rankos mostu, o jei tiksliau tiksliais klavišų pabarškenimais, sutaupė 2,8 mln eurų kurdama centralizuotų duomenų portalą. Atrodo nieko ypatingo – bene pigiausias talpinimo planas už 3 €/mėn ir atviro kodo duomenų talpinimo platforma CKAN, įdiegta per kelias valandas paprasto vaikino iš Kauno.
Kažkada seniai tam buvo numatytas licencijuotas, sertifikuotas, mistifikuotas ir mumifikuotas Oracle, su visoms prie jo priklausančioms vadybininkų, projektų vadovų, produktų vadovų, kliento managerių ir kitų kostiumuotų dėdžių paslaugoms. Paslauga turėjo kainuoti beveik 3 milijonus. Ar ji būtų sukūrusi daug daugiau vertės? Sunku pasakyti. Mano akimis OpenData.lt daro viską ką ir turi daryti – pateikia patogia forma struktūruotus viešus duomenų masyvus.
Kad jau taip, tai ir mes pabandėm suskaičiuoti kiek mūsų klientai uždirbo naudodami atviro kodo SugarCRM / SuiteCRM įrakiais kurtus sprendimus. Pasidairėm – tai tiesioginio konkurento MS Dynamics CRM nuomojantis būtų 97 €/varotojas/mėn. Bet imkim paprastesnius sprendimus. Daugelis lietuviškų ir artimo užsienio debesų CRM sprendimų gali būti įperkami jau nuo 20€/mėn už vartotoją, neskaitant itin smarkiai apkarpytų versijų.
Peržvelgėm savo klientus pagal grupes ir grubiai primetėm kiek jiems kainavo CRM sistema per metus ir kiek būtų kainavus, jei ją tektų imti „jokių rūpesčių – mokėk tik už vartotoją“ principu.
Įmonės segmentas | CRM kainos naudojant atviro kodo sistemas |
Vidutinė CRM kaina už „debesies” programų licencijas | |
---|---|---|---|
Mikro įmonės su mažais poreikiais. Dažniausiai turi sutartį pagal kurią moką tik už atliktus darbus. Taip jiems visi aptarnavimo darbai mokami, bei aptarnavimo reakcijos laikas iki 5 darbo dienų. Tokiose įmonėse paprastai būna 2-4 varotojai | Vidutiniškai per metus CRM sistemos palaikymui įsigija 1-2 aptarnavimo valandas. Valandos kaina 40 €. Metinės išlaidos 60€ | „Vidurkiniai“ 3 vartotojai į mėnesį kainuotų 60€. Metinės išlaidos 720 € | |
Mažosios – vidutinės įmonės, kurių mes aptarnaujam daugiausia. Jose paprastai būna 5-10 vartotojai. Jos dažniausiai turi abonementininio aptarnavimo sutartį su garantuotu reakcijos laiku ir sistemos darbingumo užtikrinimu. | Įprastai tokios sistemos aptarnavimas kainuoja 32 €/mėn. Dažniuasiai jie CRM įsigija atskirą talpinimo paslaugą. Tam pilnai užtenka plano už 4€/mėn. Vidutinės metinės išlaidos 432 €. Net ir įsigijus kelis praplėtimo modulius išlaidos niekaip nesiekia 1000 €/metam | Vidutiniai 7 vartotojai kainuotų 140€/mėn. Metinės išlaidos 1680 € | |
Vidutinės – stambiosios įmonės. Jų aptarnavimo ypatybės būna labai įvairios, priklausomai nuo įvairių faktorių. Pateiksim kelis pavyzdžius iš realiai veikiančių klientų. | Klientas A ~50 aktyvių vartotojų. | Mėnesinis aptarnavimo mokestis 200 Eur. talpinimas serveryje 9 eur/mėn; Metinės išlaidos 2508,00 eurai | 50 vartotojų kainuotų 1000€/mėn. Per metus susidarytų 12 000€. |
Klientas B ~100 aktyvių vartotojų | Mėnesinis aptarnavimo mokestis 200 Eur. talpinimas serveryje 39 eur/mėn; Metinės išlaidos 2868 eurai | Nesunku paskaičiuot, kad 100 vartotojų kainuotų dvigubai daugiau nei eilute aukščiau esanti suma.2000€/mėn. Per metus susidarytų 24 000€. | |
Klientas C ~150 aktyvūs vartotojai, dviejų įmonių grupė | Mėnesinis aptarnavimo mokestis 300 Eur.Naudoja savo serverį. Metinės išlaidos 3600 | Per metus mokant už mėn po 20 €/vartot būtų apvalūs 30 000 |
Nežinau kiek realiai būna mokančių „debesies” sistemoms už vartotoją, kai vartotojų daugiau nei keliasdešimt. Nežinau ir kaip kaina keistųsi tokiu atveju, kai vartotojų būtų dešimtys ar šimtai. Tačiau pačiam yra tekę stebėti, kai perėjus nuo mokėjimo už vartotoją prie mokėjimo už realiai atliktą darbą, pavyzdžiui, už aptarnavimą, vartotojų padidėjo nuo 10 iki 25, nors įmonėje darbuotojų tuo metu nepadaugėjo. Gal padidėjo CRM naudojimo aprėptis, o gal ir keli vartotojai slėpęsi po viena paskyra tapo atskirais žmonėmis su vardais ir pavardėm.
Taip pat anokia čia paslaptis, kad bene visos atviro kodo sistemos turi priedų, kurie yra mokami, bet tai turbūt labiau privalumas, o ne trūkumas. Kaži ar kuri nors kita Lietuvoje populiari CRM sistema turi tiek galimybių ją praplėsti net ir mokant kažką, kiek įvairiausių priedų už visai prieinamas kainas galima įsigyti viename sugaroutfiters.com, o tokių vietų tikrai yra ne viena.
Net ir visa tai įvertinus, sutaupymas perėjus prie atviro kodo būtų ne procentai, o kartai. Kadangi uždarbis yra skirtumas tarp pajamų ir sąnaudų, tai tiksliau būtų šio įrašo antraštėje žodį „sutaupyti” pakeisti žodžiu uždirbti. Esu visiškai tikras, kad tie tūkstančiai ir nugula į mūsų klientų paskutinę balanso eilutę.
Bet vis tik ne šis taupymas yra didžiausia vertė. Kai gaunami pinigai „už vartotoją” labai jau nenoriai imamasi, bet kokio individualaus programavimo. O juk būtent individualūs verslo procesai ir yra tas sunkiai nukopijuojamas konkurencinis pranašumas. Mes tokių darbų nesikratom. Tai tiesa sakant tai ir yra mūsų pagrindinė duona.